Voor wie?
Voor leerlingen die de tweede graad of de voormalige lagere graad beëindigd hebben of slagen tijdens een toelatingsperiode.
Wat?
Leerlingen maken een keuze uit het aanbod van opties en volgen gedurende 3 schooljaren wekelijks 3 lestijden de lessen van de gekozen optie.
Jongeren volgen verplicht het vak Muzieklab in het eerste jaar van de derde graad. Vanaf het tweede jaar volgen zij twee keuzevakken uit het aanbod.
Inhoud:
De optie Oude muziek omvat drie leerjaren in de derde graad en drie leerjaren in de vierde graad.
In de derde graad volgen de leerlingen drie verschillende vakken waarvan een/twee keuzevakken.
In de vierde graad volgen de leerlingen twee verschillende vakken waarvan een keuzevak.
Instrument
Tijdens onze lessen over oude muziekinstrumenten krijgen leerlingen een grondige training in alle aspecten van het bespelen van deze historische instrumenten. We richten ons op het ontwikkelen van technische vaardigheden, een goede houding, expressieve toonvorming, en het begrijpen van diverse speelstijlen en interpretaties, van de Middeleeuwen tot en met de barokperiode.
Ons curriculum omvat alles, van ademhalingstechnieken tot aan de fijnste nuances van muzikaliteit, waardoor leerlingen een diepgaand begrip krijgen van de oude muziek en hoe deze op een authentieke en boeiende manier te vertolken.
Je hebt binnen de optie Oude Muziek de keuze uit de volgende instrumenten: Zie de lijst muziekinstrumenten: instrumenten
Let op: Zang is ook een muziekinstrument.
Groepsmusiceren instrumentaal
In onze lessen groepsmusiceren voor instrumentale oude muziek ervaar je de vreugde van samen muziek maken. De klassen zijn doorgaans samengesteld uit gelijkgestemde leerlingen die hetzelfde of een verwant instrument bespelen. Onder leiding van een deskundige leerkracht, die ook advies biedt over instrumentbeheersing, ontdek je de essentiële elementen van ensemble spel: luisteren naar elkaar, streven naar een uniforme klank, aandacht voor tempo en dynamiek, harmonische balans, intonatie en interpretatie van stijl.
Naast het verkennen van specifiek repertoire uit de oude muziek, leer je ook andere aspecten van samenspel: het stemmen van je instrument, het aangeven van tekens en inzetten aan medemuzikanten, het maken van afspraken over interpretatie van oude partituren, en het experimenteren met verschillende stemmingen. Deze vaardigheden stellen je in staat om na je studie zelfstandig in groepsverband te blijven musiceren, zonder voortdurende begeleiding van een leraar.
Binnen onze academie bieden we verschillende ensembles aan waarin oude muziek een prominente plaats inneemt:
- Blokfluitensemble
- Cello-ensemble
- Mols Barokorkest
- Kamermuziek Oude Muziek (traverso)
Groepsmusiceren vocaal
In onze groepsmusiceren lessen voor vocale oude muziek draait alles om samen zingen, of het nu in een koor is of in kleine vocale ensembles. We passen ons aan aan de grootte en stijl van het repertoire, van intieme groepen tot levendige koren.
Elke stem is belangrijk voor de totale klank. Daarom besteden we veel aandacht aan het juiste stemgebruik, zodat elke zanger niet alleen technisch goed klinkt, maar ook perfect harmonieert met de anderen.
Onze optredens zijn als een mooi samengesteld kunstwerk, waarbij we niet alleen letten op vocale techniek, maar ook op stijl en presentatie. Het is een feest van muzikaliteit en samenzijn, waarbij we niet alleen zingen, maar ook plezier maken en groeien als groep.
Je ontdekt het rijke repertoire van oude muziek, van tijdloze koorwerken tot emotionele operascènes.
Muzieklab: klassiek
In deze lessen van de derde graad bouwen we voort op alles wat je in de Muziekatelier lessen van de tweede graad hebt geleerd. Maar wat staat er eigenlijk allemaal op het programma?
In Muzieklab ontdek je hoe je een barokstuk speelt en leer je de kunst van het interpreteren van muziek om het verhaal van de componist tot leven te brengen. We duiken dieper in op de notatie op de partituur en leren hoe je de muzikale taal van componisten zoals Bach, Beethoven, Brahms, Berlioz, en vele anderen kunt ontcijferen.
We gaan ook in op muzikale termen en concepten zoals tempo-indicaties zoals allegro en lento, het herkennen van verschillende instrumenten en hun rol in het orkest, en het begrijpen van muzikale afkortingen. We verkennen de subtiliteiten tussen vals en dissonant en ontdekken de rol van een concertmeester en waarom een dirigent een dirigeerstokje gebruikt.
Daarnaast verdiepen we ons in de geschiedenis van de muziek, van de renaissance tot het expressionisme, en verkennen we verschillende muziekstijlen en genres zoals jazz, pop, rock, oude muziek, folk, wereldmuziek en experimentele muziek.
Na een jaar in Muzieklab heb je niet alleen antwoorden op al deze vragen, maar ben je ook klaar om je muzikale reis voort te zetten. Je hebt de mogelijkheid om de lessen Muzikale en culturele vorming: klassiek voort te zetten gedurende twee jaar, of je kunt kiezen voor een ander keuzevak. Wat je keuze ook is, de praktische kennis die je opdoet in deze lessen zal je zeker een betere muzikant maken!
En alsof dat nog niet genoeg is verlaten we ook regelmatig het klaslokaal voor activiteiten zoals gezamenlijke concertbezoeken, uitstapjes naar de opera of concertgebouwen, bezoeken aan het Instrumentenmuseum, het bijwonen van orkest- of koorrepetities, en nog veel meer.
Verder volg je nog een keuzevak.