Academie Muziek en Woord AMW MOL

Evaluatie

Op onze academie geloven we sterk in een evaluatiesysteem dat draait om groeien, uitgedrukt in de stappen: KIEM - GROEI - BLOEI. 

Net zoals planten eerst in de grond beginnen te groeien, beginnen leerlingen bij ons in de 'kiemfase', niet meteen zichtbaar maar vol potentie. Met voldoende aandacht en ruimte groeien ze gestaag. Uiteindelijk, na wat tijd, tonen ze hun volle 'bloeipotentieel'. Maar die bloei komt er alleen als ze alle groeistappen doorlopen. Net zoals planten verschillende groeisnelheden en bloeitijden hebben, zien we op onze academie continu verschillende ontwikkelingen bij leerlingen. 

Het evaluatiesysteem is gericht op een positieve benadering van groei, waarbij evaluatie niet louter als meetinstrument fungeert, maar als een integraal onderdeel van onze educatieve missie. We leggen de nadruk op groei en op wat de leerling nodig heeft om zich te ontwikkelen. 

We delen evaluatierapporten twee keer per jaar: eind februari en eind juni. Dit ritme creëert een continu proces waarin we de voortgang van elke leerling zorgvuldig volgen en ondersteunen. 

Evaluatie is niet beperkt tot formele momenten. We betrekken leerlingen bij het opstellen van doelen en moedigen aan dat ze samen groeien door feedback te geven en samen te werken.

Evalueren is zo een vast onderdeel van hoe we leren, van het prille begin tot volle bloei.